Konijnen vaccineren

Konijnen vaccineren. Het was in het verleden altijd een militaire operatie om dit in te plannen. In verband met de korte houdbaarheid van de opgeloste flesjes moeten we vaccinatie dagen inplannen. En op die dagen moest u dan ook maar net kunnen. Herkenbaar? Soms kostte het behoorlijk wat moeite voor u om tijd in te plannen om te komen. En na zes maanden herhaalde het tafereel zich. Een lichte irritatie die wij met u deelden. Dit moest toch makkelijker kunnen? Onze vraag is gehoord!

Waar vaccineren we eigenlijk tegen?

Het mag uw huisdier aan niets ontbreken. Of het nu gaat om een Deense Dog van 50 kilo of een dwergkonijn die soms maar net de 2500 gram aantikt. De vaccinatie voor uw konijn ziet u dan ook als essentieel. En daar zijn wij blij mee. Hoe meer dieren er gevaccineerd worden tegen dodelijke ziektes, hoe lager de infectiedruk. En dat zien wij graag. Maar over welke ziektes hebben we het eigenlijk?

Een van de bekendste ziekten onder konijnen is Myxomatose. Deze ernstige, vaak dodelijke ziekte is verwant aan het pokkenvirus. In eerste instantie was deze virusinfectie helemaal geen probleem. Bij slechts twee konijnensoorten kwam dit virus voor. Kent u dat gezegde “fokken als konijnen”. Australië kende dat zeker. Konijnen kennen daar geen natuurlijke vijand. Binnen no-time ontpopte de populatie konijnen zich tot een ware plaag. Boeren zagen hun gewassen worden aangevreten. Een gevaar voor de oogst dus! Om de voedselvoorraad veilig te stellen werd besloten het myxomatose virus te introduceren. Zo zou de konijnenpopulatie uitdunnen.

Dat lukte, echter bleek het virus niet controleerbaar. Het virus verspreidde zich naar Europa. Hier worden konijnen veel gehouden als huisdier. Stekende insecten en vlooien pikte het virus op en gaven het over aan het volgende konijn dat zij gebruikten als gastheer. Ook direct contact tussen konijnen kan zorgen dat de ziekte overspringt van het ene, naar het andere konijn. We zagen manifestaties van de ziektes in vlagen voorbijkomen. Onze geliefde, langoor dieren werden ziek en waren veelal niet te redden.

Viral Hemorrhagic Disease

Om een lange naam kort te maken, VHD. Ook dit is een virusziekte. In 1988 sprong deze ziekte over vanuit Azië naar Europa. Waar een konijn met Myxomatose zichtbaar “ziek” wordt, verloopt het ziektebeeld bij een konijn met VHD heel snel. Voor dat je merkt dat het konijntje ziek is, ligt hij dood. Dit in combinatie met het hoogte sterftecijfer, 40 tot 90%, geeft goede reden om je dier te laten vaccineren.

Het virus veroorzaakt een leverinfectie. Het gevolg daarvan is dat er door het hele lichaam inwendige bloedingen optreden. Vooral longen, lever en darmen worden zwaar aangetast. Tot 2015 kende we enkel VHD1 in Nederland. Ookwel de “klassieke variant” genoemd. Helaas kennen we inmiddels ook VHD2. Dat betekent dat het virus zichzelf heeft gemuteerd en de vaccinatiestoffen wist te omzeilen.

Wat zijn de symptomen bij konijnen

Voorkomen is beter dan genezen. Maar hoe kan je de ziekten herkennen? Onderstaand zetten we de symptomen voor je op een rijtje. Let wel, niet alle symptomen hoeven aanwezig te zijn om besmetting vast te stellen.

dierenartsen tilburg-blog-vaccinatie-konijnen

Vaccineren is het antwoord!

We willen onze geliefde dieren deze vreselijke ziekten natuurlijk niet aandoen. Daarom kunnen we gelukkig vaccineren. Met het oude vaccin konden we alleen het immuunsysteem klaarmaken om Myxomatose en VHD 1 te lijf te gaan. Helaas waren deze vaccins er niet in kleine porties en moest een flesje, geschikt voor meerdere dieren, binnen een beperkt aantal uur worden opgemaakt. Sinds de uitbraak van VHD 2 bleek de bescherming ook onvoldoende. Wij zijn dan ook blij om u te kunnen melden dat het vernieuwde vaccin ook afweerstoffen voor VHD 2 opbouwt in het kleine konijnenlichaam. De dosissen zijn per konijn gebotteld. Dat scheelt dus enorm! Geen speciale vacinatiedagen meer waarop u tijd vrij moest zien te maken. We kunnen uw konijn nu het hele jaar door voorzien van bescherming. Daarbij werkt het nu ook een jaar! Moesten we uw dier eerst pesten met twee prikjes? Nu is het een 3-in-1 vloeistof. Dat is een win-win situatie voor u en uw huisdier.

Bij de vaccinatie zit de jaarlijkse controle inbegrepen.
Maak snel een afspraak voor het muggenseizoen zich weer aandient.

Konijnen vaccineren, geen overbodige luxe.

DRS. CAROLIEN RITSEMA VAN ECK